كما توقعت تماما الأراء تنوعت وتباينت بشكل كبيرأوى فى الموضوع السابق
فى البداية أنا حابب أشكر كل الناس اللى تفاعلت معانا وأبدت رأيها سواء كان تأيد أو إعتراض
كنت فعلا سعيد جدا بالتعليقات دى
الموضوع أكبر من إنه ينتهى فى موضوع واحد أو من مرة واحدة
طيب أنا هحاول أتكلم من خلال أرض ثابتة مشتركة ومنختلفش فيها
أول نقطة
إنه الأساس عندنا هو الشرع أين كان رأى العرف والتقاليد والقرآن والسنة هما مصادرنا الرئيسية واللى لازم نعتمد عليهم ولاقيمة للعادات بجوارهم
أنا عايزك بس تتخيل شعورك كده
لو إنت روحت فى زيارة لصديق وبعد كده خرجلك وقالك معلش مش هعرف أقابلك دلوقتى ومش فاضى
رغم إنه فيه نص صريح جدا بكده
قال الله سبحانه (يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وتسلموا على أهلها ذلكم خير لكم لعلكم تذكرون * فان لم تجدوا فيها أحدا فلا تدخلوها حتى يؤذن لكم وان قيل لكم ارجعوا فارجعوا هو أذكى لكم والله بما تعملون عليم )
طيب تخيل شعورك لو سافرت فى عمرة فى رمضان ولقيت واحد فى السفينة معاك بيفطر فى نهار رمضان
رغم برضه إنه فيه نص صريح بكده
قال الله سبحانه ( يا أيها الذين آمنوا كُتب عليكم الصيام كما كُتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون أياما معدودات فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون)
خلاص كده النقطة دى واضحة ومفيهاش نقاش
النقطة التانية
وهى الأمور التى إعتاد عليها المجتمع ولم يذكرها الشرع مطلقا
بغض النظر عن الأمثلة التى ذكرتها فى الموضوع السابق والتى رآها البعض محرجة
تخيل معايا داعية إسلامى فى التلفزيون بيتكلم ولابس مثلا تيشيرت ملون ولا لابس مثلا تيشيرت عليه جمجمة
طبعا مش هتسمعه أبدا بل هتسخر منه كمان
على الرغم إن مفيش حد يقدر يقول إن كده حرام زى ما قولتوا إن لبس الكت وحرام فى الموضوع اللى فات
يبقى الموضوع ده متعلق بحاجات تانية بس ملهاش علاقة بالشرع
بتخيل إنه ممكن يكون متعلق بالحياء أو ما أفضل أن أسميه بالذكاء الإجتماعى
لإن الإنسان المسلم لازم يكون نموذج يقتدى به ويألفه المجتمع المحيط أما إذا قام بعمل غريب أو شاذ مخالف لما إعتاده الناس سيلفظه المجتمع وإن كان هذا العمل حلال شرعا
وتماشيك مع مجتمعك المحيط يعطى لك مساحة أكبر من التفاعل معهم والتأثير عليهم
لذا أنا مثلا لا أتعمد الخروج للبلكونة بالهيئة التى ذكرتها وهو بالفانلة الكت ولكن فقط عند الحاجة لإنى لا أفضل أن أكون غريبا أو شاذا عن المألوف وإلا لكنت خرجت للشارع بتلك الهيئة أو جلست مع جميع الضيوف بذلك
يعنى مثلا
لو أنا سافرت السعودية سأرتدى مثلهم الجلباب والعمامة أما لو سافرت أمريكا مثلا سأرتدى التيشيرت طالما إن كلا الأمرين حلال شرعا
وأظن إن هذا السبب بالتحديد هو سر شعبية ونجاح الإخوان المسلمين وسط الشارع المصرى لإنك تجدهم متعايشين ومتماشيين مع المجتمع فى مشاكله وظروفه وكافة أحواله لذا سهل عليهم التأثير على الناس
ولكن لازم أوضح
لو كان الشائع فى المجتمع هو أمر حرام شرعا وحرصك على الحلال سيكون غريبا أو شاذا فنعم هذا الفعل الشاذ
فكما قال سيدنا الرسول
(بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا فطوبى للغرباء )
يارب تكون كده الفكرة واضحة والكلام متفق عليه معاكم
مفيش تعليقات النهاردة ولو فيه تعقيب ممكن تعقب على الموضوع اللى فات
إن شاء الله هيكون فيه موضوع خفيف وطريف جدا بكره أو بعده نخفف بيه حدة النقاش ده
وجزاكم الله خيرا
فى البداية أنا حابب أشكر كل الناس اللى تفاعلت معانا وأبدت رأيها سواء كان تأيد أو إعتراض
كنت فعلا سعيد جدا بالتعليقات دى
الموضوع أكبر من إنه ينتهى فى موضوع واحد أو من مرة واحدة
طيب أنا هحاول أتكلم من خلال أرض ثابتة مشتركة ومنختلفش فيها
أول نقطة
إنه الأساس عندنا هو الشرع أين كان رأى العرف والتقاليد والقرآن والسنة هما مصادرنا الرئيسية واللى لازم نعتمد عليهم ولاقيمة للعادات بجوارهم
أنا عايزك بس تتخيل شعورك كده
لو إنت روحت فى زيارة لصديق وبعد كده خرجلك وقالك معلش مش هعرف أقابلك دلوقتى ومش فاضى
رغم إنه فيه نص صريح جدا بكده
قال الله سبحانه (يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وتسلموا على أهلها ذلكم خير لكم لعلكم تذكرون * فان لم تجدوا فيها أحدا فلا تدخلوها حتى يؤذن لكم وان قيل لكم ارجعوا فارجعوا هو أذكى لكم والله بما تعملون عليم )
طيب تخيل شعورك لو سافرت فى عمرة فى رمضان ولقيت واحد فى السفينة معاك بيفطر فى نهار رمضان
رغم برضه إنه فيه نص صريح بكده
قال الله سبحانه ( يا أيها الذين آمنوا كُتب عليكم الصيام كما كُتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون أياما معدودات فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون)
خلاص كده النقطة دى واضحة ومفيهاش نقاش
النقطة التانية
وهى الأمور التى إعتاد عليها المجتمع ولم يذكرها الشرع مطلقا
بغض النظر عن الأمثلة التى ذكرتها فى الموضوع السابق والتى رآها البعض محرجة
تخيل معايا داعية إسلامى فى التلفزيون بيتكلم ولابس مثلا تيشيرت ملون ولا لابس مثلا تيشيرت عليه جمجمة
طبعا مش هتسمعه أبدا بل هتسخر منه كمان
على الرغم إن مفيش حد يقدر يقول إن كده حرام زى ما قولتوا إن لبس الكت وحرام فى الموضوع اللى فات
يبقى الموضوع ده متعلق بحاجات تانية بس ملهاش علاقة بالشرع
بتخيل إنه ممكن يكون متعلق بالحياء أو ما أفضل أن أسميه بالذكاء الإجتماعى
لإن الإنسان المسلم لازم يكون نموذج يقتدى به ويألفه المجتمع المحيط أما إذا قام بعمل غريب أو شاذ مخالف لما إعتاده الناس سيلفظه المجتمع وإن كان هذا العمل حلال شرعا
وتماشيك مع مجتمعك المحيط يعطى لك مساحة أكبر من التفاعل معهم والتأثير عليهم
لذا أنا مثلا لا أتعمد الخروج للبلكونة بالهيئة التى ذكرتها وهو بالفانلة الكت ولكن فقط عند الحاجة لإنى لا أفضل أن أكون غريبا أو شاذا عن المألوف وإلا لكنت خرجت للشارع بتلك الهيئة أو جلست مع جميع الضيوف بذلك
يعنى مثلا
لو أنا سافرت السعودية سأرتدى مثلهم الجلباب والعمامة أما لو سافرت أمريكا مثلا سأرتدى التيشيرت طالما إن كلا الأمرين حلال شرعا
وأظن إن هذا السبب بالتحديد هو سر شعبية ونجاح الإخوان المسلمين وسط الشارع المصرى لإنك تجدهم متعايشين ومتماشيين مع المجتمع فى مشاكله وظروفه وكافة أحواله لذا سهل عليهم التأثير على الناس
ولكن لازم أوضح
لو كان الشائع فى المجتمع هو أمر حرام شرعا وحرصك على الحلال سيكون غريبا أو شاذا فنعم هذا الفعل الشاذ
فكما قال سيدنا الرسول
(بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا فطوبى للغرباء )
يارب تكون كده الفكرة واضحة والكلام متفق عليه معاكم
مفيش تعليقات النهاردة ولو فيه تعقيب ممكن تعقب على الموضوع اللى فات
إن شاء الله هيكون فيه موضوع خفيف وطريف جدا بكره أو بعده نخفف بيه حدة النقاش ده
وجزاكم الله خيرا